Elisa Vilhunen aloitti Nuorten Tiedeakatemian uutena jäsenenä
Nuorten Tiedeakatemia on monitieteinen nuorten tutkijoiden akatemia joka pyrkii edistämään tiedettä ja vahvistamaan tieteen asemaa yhteiskunnassa.
Tavoitteena on luoda dialogia niin eri tieteenalojen kuin tutkijoiden ja muun yhteiskunnan välillä. Nuorten Tiedeakatemia osallistuu yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen esimerkiksi julkaisemalla kannanottoja, julkaisuja ja raportteja. Se julkaisee myös nuorille suunnattua Mene ja tiedä -tiedeverkkolehteä.
Jäsenet kokoontuvat säännöllisesti keskustelemaan tutkimuksesta ja tieteeseen liittyvistä asioista, ja he pitävät yllä suosittua Tutkija tavattavissa -palvelua, jossa viedään tiedettä ja tutkimusta kouluihin ja toisen asteen oppilaitoksiin.
Tätä kautta myös Elisa Vilhunen tutustui Nuorten Tiedeakatemiaan. Vuonna 2024 hän kirjoitti tilaustyönä arviointiraportin Tutkija tavattavissa -palvelusta ja esitteli tulokset Nuorten Tiedeakatemialle. Toiminta oli jossakin määrin tullut tutuksi myös tutkijakollegan, yliopistonlehtori Lauri Hietajärven kautta (EDUCA-lippulaivan tutkimusalue 4), joka on ollut jäsenenä vuodesta 2022.
Suomalaisen Tiedeakatemian hallitus nimeää jäsenet
Nuorten Tiedeakatemian jäseneksi voi hakea uravaiheeseensa nähden ansioitunut ja lupaava nuori tutkija (viiden vuoden sisään väitellyt ja alle 40-vuotias).
Elisa Vilhunen on hyvin innoissaan tultuaan valituksi. Motivaatiokirjeessään hän muun muassa toivoi lisää avoimuutta ja vastuullisuutta tieteelliseen julkaisemiseen.
"Tieteellinen julkaiseminen on nykyisellään kestämätöntä monella tapaa. Haluaisin omalta osaltani pystyä vaikuttamaan tähän."
Kolmen lapsen äitinä hän on myös huolissaan mahdollisuuksista yhdistää akateeminen ura ja perhe.
”Tällä hetkellä akateemisen ansioiden vaatimukset ja kilpailu niukoista resursseista eivät kannusta nuoria tutkijoita perustamaan perhettä. Kaiken kaikkiaan monet akateemisen maailman ongelmat ovat sellaisia, että yksittäinen tutkija ei voi niihin juurikaan vaikuttaa. Tarvitaan kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä.”
Elisa Vilhunen vaikuttaa EDUCA-lippulaivan tutkimusalueilla 2 ja 4, ja hänen tutkimuksensa kohdistuu tällä hetkellä tilannekohtaisiin luokkahuoneilmiöihin ja opiskeluun sitoutumiseen. Lue lisää täältä: https://researchportal.helsinki.fi/fi/persons/elisa-vilhunen

