Julkaisut

Tälle sivulle päivittyy EDUCA-lippulaivan aikana (2024 alken) julkaistuja tieteellisiä artikkeleja ja raportteja kaikilta tutkimusalueilta, mukaan lukien väitöskirjat. Julkaisut ovat aakkosjärjestyksessä vuosittain.

2026

2025

Abdulhamed, Rekar (2025). Mental Health Disparities Among Children and Adolescents of Immigrant Origin in Finland (väitöskirja)

Ahlström, E., De Sanctis, F., Nousiainen, T., & Näykki, P. (2025). Human-Ai-Human Collaboration: Learning About Climate Change in Virtual Reality. In Oshima, J., Chen, B., Vogel, F., & Järvelä, J. (Eds.), Proceedings of the 18th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning - CSCL 2025 (pp. 690-692). International Society of the Learning Sciences.

Alho, J., Hanhimäki, E., & Eskelä-Haapanen, S. (2025). Employing relational leadership in teacher education to enhance student teachers’ leadership competency. Journal of Education0(0).

Channa, F., Näykki, P., & Häkkinen, P. (2025). Participatory Roles and Regulation Strategies in Groups Encountering Challenges. Small Group Research, 0(0).

Davolyte, Justina (2025). Teachers’ and Parents’ Support in Primary School and Children’s Task Persistence (väitöskirja)

Fonsén, E., Modise, M., Mikayilova, U., Heikkinen, K. M., Matjokana, T., Turani, D., & Roponen, H. (2025). The project on Early Childhood Development leadership training in rural area of South Africa. Educational Studies, 1–20.

Harju, K., Sandberg, R., Lerkkanen , M., & Laakso, M. (2025). Oppilasarvioinnin palaute ja sen hyödyntäminen: Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ensimmäisen luokan oppilasarviointien palaute opettajille ja rehtoreille. Jyväskylän yliopisto.

Harju, K., Jyväskylän yliopisto, & Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta. (2025). Tracing children’s transitions in early childhood education and care: A relational-spatial perspective. University of Jyväskylä (väitöskirja).

Heinimäki, OP., Kajamies, A., Tiilikainen, M. et al. The role of teachers in guiding student peer interactions: conceptions of pre-service teachers. Soc Psychol Educ 28, 133 (2025).

Hongisto, P. Kalalahti, M. Varjo, J. (2025). Etäopetus perusopetuksen järjestämisessäKunnallisalan kehittämissäätiö.

Häkkinen, P., Ilen, E., Näykki, P., Lehtinen, A., Lieska, A., Lerkkanen, M-K (2025). Digitalisaation vaikutukset oppimiseen, osaamiseen ja hyvinvointiin. Tutkimuskatsaus suomalaiseen varhaiskasvatukseen, esi- ja perusopetukseen sekä vapaaseen sivistystyöhön. Opetushallitus.

Jantunen, A. (2025). Principals' Views about Diversity in Finnish Schools (väitöskirja)

Junttila, J. (2025). Oppivelvollisuusiän korotuksen vaikutuksista. Datahuone-raportti 5/2025. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT.

Kalalahti, M., Minkkinen, L., Saarinen, T., Tyni, K., Vaara, E., Ala-Vähälä, T., Häkkinen, P., Jänkälä, J-P., Pitkänen, H., Pöysä-Tarhonen, J., Tarnanen, M. (2025). Perusopetuksen tilannekuva erilaistuvissa kunnissa : Manner-Suomen kuntien tarkastelu. Jyväskylän yliopisto.

Kaupunkipolitiikan arviointineuvoston raportti 1/2025: Yhdenvertaisen varhaiskasvatuksen ja koulun perusta rakennetaan tiedon varaan

Kilpi, N., Ouakrim-Soivio, N., Minkkinen, L. & Söyrinki, S. (2025). Oppimistuloskehitys ja koulutuspoliittiset toimet Pohjoismaissa ja Virossa 2010-luvulta 2020-luvun alkuun. Koulutuksen tutkimuslaitos, Raportteja ja työpapereita. 13. Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos. DOI: https://doi.org/10.17011/ktl-rt/13

Kola-Torvinen, P., Rinkinen, A,. Carpelan, R., & Varjo, J. (2025). Sivistystoimen johdon näkemyksiä johtamisesta systeemiajattelun viitekehyksessä. Hallinnon Tutkimus 4/2025.

Korkalainen, M., Fonsén, E. & Tarnanen, M. (2025). Pedagoginen johtaminen lukion rehtoreiden kokemana. Aikuiskasvatus, 45(2),76–89.

Kostiainen, E., Nousiainen, T., & Näykki, P. (2025). From a bitter start to meaningful learning in online teacher education. Scandinavian Journal of Educational Research, 1–18.

Latva-aho, J., Vuopala, E., Pijeira-Díaz, H. J., Mänty, K., & Näykki, P. (2025). Computer-Supported Regulation of Learning for Primary School Students in a Collaborative STEAM Module. In Oshima, J., Chen, B., Vogel, F., & Järvelä, J. (Eds.), Proceedings of the 18th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning - CSCL 2025 (pp. 574-576). International Society of the Learning Sciences.

Lehtinen, A., Kostiainen, E., Näykki, P. (2025). Crossing boundaries–pre-service teachers' situated and imagined views of socioemotional competence and dialogicality. Learning, Culture and Social Interaction, Volume 50, 2025, 100880, ISSN 2210-6561.

Lehtinen, A. (2025). Crossing boundaries - becoming critical, dialogical, and collaborative teachers. (väitöskirja)

Lerkkanen, M.-K., Salmela-Aro, K. & Vauras, M. (toim.) (2025). Koulun resilienssi. Santalahti-kustannus.

Li, S., Hautala, J., Pöysä-Tarhonen, J., Otieno-Leppänen, S., Häkkinen, P., & Leppänen, P. H. T. (2025). Exploring How Cognitive and Reading Skills Contribute to Collaborative Problem Solving. The Journal of Experimental Education, 1–22.

Li, S., Pöysä-Tarhonen, J., & Häkkinen, P. (2025). Paired Students’ Sequential Actions Related to Their Productivity in a Computer-Based Collaborative Problem Solving Task. In Oshima, J., Chen, B., Vogel, F., & Järvelä, J. (Eds.), Proceedings of the 18th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning - CSCL 2025 (pp. 545-547). International Society of the Learning Sciences.

Muhonen, H., Pakarinen, E. & Lerkkanen, M.-K. (2025). Is teachers' professional vision visible in the classroom? Exploring the links between teachers’ knowledge-based reasoning and observed classroom interactions. Learning and Instruction.

Nousiainen, T., Ahlström, E., De Sanctis, F., Hankala, M., Kauppinen, M., & Näykki, P. (2025). Student Perspectives to Virtual Ai Characters in Teacher Education. In Oshima, J., Chen, B., Vogel, F., & Järvelä, J. (Eds.), Proceedings of the 18th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning - CSCL 2025 (pp. 669-671). International Society of the Learning Sciences.

Pöysä‐Tarhonen, J., Li, S., Hautala, J., Awwal, N., & Häkkinen, P. (2025). Making the Invisible Visible: Exploring Joint Attention Behaviour in Remote Collaborative Problem‐SolvingJournal of Computer Assisted Learning41(4), e70068.

Read, S., Kiuru, N., Helenius, J., Junttila, N., & Salmela-Aro, K. (2025). Is social connectedness still in decline? Cohort trends in secondary school students in Finland between 2017 and 2023BMC Psychology, 13: 1071.

Roponen, H., Fonsén, E., Ukkonen-Mikkola, T. & Carpelan, R. (2025). Cultural frames of early childhood education leadership. Journal of Early Childhood Education Research 14(1), 196–229.

Salo, A.-E., Heinimäki, O.-P., Eskola, A. L., Tiilikainen, M., & Kajamies, A. (2025). Viestejä lasten neuvottelukunnalta: Miten lasten osallisuutta voidaan vahvistaa kouluyhteisössä? Kasvun tuki -aikakauslehti, 5(1).

Sarvimäki, Matti (2025). Taloustieteilijät EDUCA-lippulaivassa. Kansantaloudellinen aikakauskirja – 121. vsk. – 2/2025

Szecsi, T., Rodriguez-Meehan, M., Essary, J., Hanhimäki, E., Carpelan, R., Dall’Asta, J.C., Fernandez, I. & Fonsén, E. (2025). Ethical Leadership in Early Childhood Center Directors’ Perspectives and Practices in Migrant Community. Journal of Childhood, Education & Society 6(2), 334-346.

Terveet tilat 2028: Yleissivistävän koulutuksen (perusopetuksen ja lukion) oppimisympäristöjen nykytilaselvitys 2023-24. Oppimaisema oy. (Opetushallitus 2025)

Tunkkari, M., Kiuru, N., Junttila, N., Paakkari L., & Lyyra, N. (2025). The Role of Loneliness and Ostracism in Adolescents’ Psychological Well-Being and Substance Use: Family and Teacher Support as Moderators. Journal of Adolescence.

Tunkkari, M., Virtanen, T., Kiuru, N., & Vasalampi, K. (2025). Outcomes of developmental trajectories of school absences among adolescents. International Journal of Behavioral Development.

Vinni-Laakso, Janica (2025). Development of students' science motivation in Finnish basic education (väitöskirja)

2024

Ahtiainen, R., Hanhimäki, E., Leinonen, J., Risku, M., & Smeds-Nylund, A.-S. (Eds.) (2024). Leadership in educational contexts in Finland: Theoretical and empirical perspectives. (1 ed.) (Educational Governance Research; Vol. 23). Springer Nature Switzerland AG.

Alho, Janni (2024). Student teachers’ leadership development in a Finnish class teacher education-integrated study group (väitöskirja)

Alho, J., Hanhimäki, E., & Eskelä-Haapanen, S. (2024). Finnish Student Teachers’ Perceptions of Their Leadership Development in a Study Group Intervention to Enhance Their Teacher Leadership. Journal of Research on Leadership Education, 19(4), 414-432.

Boz, T., Hartikainen, V., Fagerlund, J., Ahlströmb, E., Nousiainenb, T., & Näykki, P. (2024). Teaching Programming to Pre-service Teachers through Pair Programming. In Lindgren, R., Asino, T. I., Kyza, E. A., Looi, C. K., Keifert, D. T., & Suárez, E. (Eds.), Proceedings of the 18th International Conference of the Learning Sciences - ICLS 2024 (pp. 1075-1078). International Society of the Learning Sciences.

Fonsén, E., & Lahtero, T. (2024). The Theory of Pedagogical Leadership: Enhancing High-Quality Education. Teoksessa Ahtiainen, R., Hanhimäki, E., Leinonen, J., Risku, M., Smeds-Nylund, AS. (toim.) Leadership in Educational Contexts in Finland. Educational Governance Research, vol 23. Springer, Cham, 159-177.

Fonsén, E., Ruohola, V., Modise, M., Mampane, S., Phatudi, N., Kupila, P., Liinamaa, T. & H. Elhassan. (2024). Leadership Discourses in Early Childhood Education During the COVID -19 Pandemic in South Africa and Finland. South African Journal of Childhood Education, 14(1), a1456.

Hanhimäki, E., Alho, J., Nuora, P., Risku, M., Fonsén, E., Mäkiharju, A., Smeds-Nylund, A-S, Autio, P. & Korva, S. (2024). Towards a Multi-form Professional Development of Educational Leadership. Teoksessa Ahtiainen, R., Hanhimäki, E., Leinonen, J., Risku, M., Smeds-Nylund, AS. (toim.) Leadership in Educational Contexts in Finland. Educational Governance Research, vol 23. Springer, Cham, 61-80.

Heikkinen, K.-M., Ahtiainen, R., Kallioniemi, A., & Fonsén, E. (2024). “I am the pilot, but I need a committed crew”: Researching early childhood education and care leadership by using the actantial model of power. Australasian Journal of Early Childhood, 49(3), 207–220.

Heikkinen, K. M., Ahtiainen, R., Fonsén, E., & Kallioniemi, A. (2024). Leadership as a profession in early childhood education and care. Educational Research, 66(3), 347–363.

Heikonen, L., & Ahtiainen, R. (2024). Interrelations between teachers’ perceptions of school leadership group practices and collaborative school development in Finland. Educational Management Administration & Leadership.

Häkkinen, P., Näykki, P., Pijeira-Díaz, H., & Channa, F. (2024). Human-AI collaboration and the future of education. In Cambridge Generative AI in Education Conference 2024 : Booklet of Abstract (pp. 24). University of Cambridge.

Jantunen, A., Heikonen, L., Ahtiainen, R., Fonsén, E. & Kallioniemi, A. (2024). Conceptions of Diversity Among Finnish Principals. Teoksessa Ahtiainen, R., Hanhimäki, E., Leinonen, J., Risku, M., Smeds-Nylund, AS. (toim.) Leadership in Educational Contexts in Finland. Educational Governance Research, vol 23. Springer, Cham, 217-234.

Pienituloisten perheiden lapset joutuvat kiusatuksi muita useammin (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi, tiivistelmäjulkaisu 2024)

Koski, J., Metsäpelto, R. L., Kyllönen, M., & Poikkeus, A. M. (2024). Finnish student teachers as a focus of teacher education research: a 10-Year scoping review of empirical research. Educational Review, 1–24. https://doi.org/10.1080/00131911.2024.2432256

Latva-aho, J. Näykki, P., Pyykkönen, S., Laitinen-Väänänen, S., Hirsto, L., Veermans, M. (2024). Pre-service teachers’ ways of understanding, observing, and supporting self-regulated learning. Teaching and Teacher Education, Volume 149, 2024, 104719, ISSN 0742-051X.

Lehtinen, A., Kostiainen, E., Martin, A., & Näykki, P. (2024). Pre-service teachers co-constructing narratives about the future of education. European Journal of Teacher Education, 1–23.

Lindfors, T., Ahtiainen, R., Heikonen, L., & Toom, A. (2024). Leading cooperative professional development in educational reform at school, local and regional levels. Research Papers in Education

Mankki, V., Heikkilä, M., Kemppinen, L., & Metsäpelto, R.-L. (2024). Teacher competencies in job advertisements for teachers. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), 8(3). https://doi.org/10.7577/njcie.6031

Muhonen, H., Sulkanen, M., Alasuutari, M., & Lerkkanen, M. K. (2024). Empowered, Strained, or Stable: Teachers’ Experiences of Occupational Well-Being During the Two-Year Pre-Primary Education Trial in Finland. Early Education and Development, 36(2), 477–497.

Muhonen, H., Saranko, L., Alasuutari, M., Lerkkanen, M-K. (2024). Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opettajien käsityksiä viisivuotiaiden lasten esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen eroista.Journal of Early Childhood Education Research Volume 13, Issue 2, 2024, 215–246)

Nadon, L., Morin, A.J.S., Gilbert, W., Olivier, E., & Salmela-Aro, K. (2024). Developmental heterogeneity of school burnout across the transition from upper secondary school to higher education: A 9-year follow-up study Journal of School Psychology.

Näykki, P., Pyykkönen, S., Latva‐aho, J., Nousiainen, T., Ahlström, E. & Toivanen, T. (2024). Pre-service teachers' collaborative learning and role-based drama activity in a virtual reality environment. Journal of Computer Assisted Learning.

Rinta-Paavola, S.-K., Ahtiainen, R., Heikonen, L. & Fonsén, E. (2024). Varhaiskasvatuksen johtajien työssä jaksamista tukevat ja haastavat tekijät pandemia-aikana. Journal of Early Childhood Education Research.13(2), 187–214.

Roponen, H. M., Fonsén, E., Ukkonen-Mikkola, T., & Ahtiainen, R. (2024). Enhancing understanding of broad-based pedagogical leadership in Finnish early childhood education through cultural artifacts. Educational Management Administration & Leadership, 0(0).

Roponen, H., Fonsén, E., Ukkonen-Mikkola, T. & Ahtiainen, R. (2024). Leading early childhood education centers as professional bureaucracies – Social organizational structures in Finnish early childhood education. International Journal of Educational Management, 38(1), 286–301.

Sulkanen, M., Saranko, L., Alasuutari, M., Lerkkanen, M-K. Viisivuotiaiden kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu – Esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen laadun vertailua. Yhteiskuntapolitiikka 89 (2024):5–6)

Toikka, Teppo (2024). Building a school as a learning community : exploring the development of a unified comprehensive school in Finland (väitöskirja)

Vesisenaho, M., Kyllönen, M., Kukkonen, J., Valtonen, T., & Häkkinen, P. (2024). Teacher educators’ and pre-service teachers’ confidence toward the use of ICT in education.