Mikä on taloustieteilijöiden rooli EDUCA-lippulaivassa? Varajohtajamme, Aalto-yliopiston professori Matti Sarvimäki avaa tätä konkreettisten esimerkkien kautta uusimmassa Kansantaloudellisessa aikakauskirjassa.
Itlan järjestämässä paneelikeskustelussa Suomi 2040: ”Mitä välii” – vai kaikki on mahdollista nuorille? pureuduttiin nuorten tulevaisuususkon kehitykseen. Asiantuntijat korostivat puheenvuoroissaan muun muassa osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien luomista, yhteisöjen kannattelevaa voimaa sekä koulutusta tulevaisuuspolkujen ja unelmien rakentajana.
Porin tämänvuotisessa SuomiAreena-tapahtumassa runsasjoukkoinen yleisö kerääntyi kuulemaan Jyväskylän yliopiston koolle kutsumia asiantuntijoita, jotka ruotivat kukin omasta näkökulmastaan julkisessa keskustelussa tiuhaan esiintyviä, kouluun ja oppimiseen liittyviä väittämiä.
Työelämäprofessorin päämääränä on lisätä tutkimusperustaista päätöksentekoa sekä vahvistaa kansallisiin haasteisiin vastaavaa kasvatustieteellistä tutkimusta ja yliopisto-opetusta.
Tuore väitöstutkimus osoittaa, että maahanmuuttajataustaiset lapset ja nuoret raportoivat useammin masennus- ja ahdistusoireita. Toisaalta tutkimus tunnistaa lukuisia suojaavia tekijöitä, joista monissa korostuu koulun sekä läheisten ihmissuhteiden rooli nuoren elämässä.
Kehityspsykologian tieteenala on menettänyt merkittävän tutkijan ja johtajan, jonka uraauurtava tutkimus akateemisesta motivaatiosta, hyvinvoinnista ja nuorten kehityksestä - erityisesti koulutussiirtymiin liittyen - jättää pysyvän perinnön.
Det finns fortsättningsvis stora skillnader mellan lärare och skolor när det gäller användningen av digitala apparater i undervisningen i Finland. En central utmaning när det gäller att etablera användningen av digital teknik i undervisningen är lärarnas kompetens i digital pedagogik.
Tutkimustiedon valossa näyttää siltä, että digitaalisten laitteiden hyödyntämisessä on Suomessa vielä suuria eroja opettajien ja koulujen välillä. Keskeinen haaste teknologian käytön vakiinnuttamisessa opetukseen on opettajien digipedagoginen osaaminen.
EDUCA-lippulaivan kolmas konsortiotapaaminen kokosi tutkijat, ohjaajat ja sidosryhmien edustajat Turkuun keskustelemaan koulutustutkimuksesta ja sidosryhmäyhteistyöstä. Samassa yhteydessä järjestetty, Turun yliopiston lippulaivojen yhteinen Open Science & Impact Festival herätteli keskustelua tieteen avoimuudesta ja vaikuttavuudesta.
Yhä useampi nuori ei saavuta riittävää lukutaitoa, mikä kaventaa mahdollisuuksia osallistua täysipainoisesti yhteiskuntaan. Jyväskylän yliopiston professori Minna Torpan mukaan selkokirjat voivat vahvistaa nuoren uskoa omiin kykyihin ja tuoda lukemisen ilon uudelleen esiin.
EDUCA-Doc -tohtorikoulutuspilotissa väitöskirjatutkijat ovat päässeet nopeasti kiinni tutkimustyöhön, ja osa on jo julkaissut ensimmäisiä artikkeleitaan. Ohjelmassa painottuvat yhteisöllinen oppiminen, vertaistuki ja ohjauksen merkitys.
Etsitkö tietyn aiheen asiantuntijaa haastateltavaksi? Tutkijapankistamme löydät helposti EDUCA-tutkijoita asiantuntijuusalueittain listattuna.
Maaliskuussa julkaistu Koulun resilienssi -tietokirja kuvaa tutkimustulosten ja koronapandemian aikaisten kokemusten pohjalta keinoja koko kouluyhteisön resilienssin vahvistamiseen muutosten ja kriisien keskellä. Kirja kokoaa kolmivuotisen EduRESCUE-tutkimuskonsortion tuloksia yksiin kansiin.
Jari Metsämuuronen ja Jake McMullen on nimitetty oppimisanalytiikan professoreiksi Turun yliopiston Oppimisanalytiikan tutkimusinstituuttiin 1.2.2025 alkaen. Uudet professuurit keskittyvät digitaalisiin oppimisympäristöihin ja vahvistavat Turun yliopiston johtavaa asemaa oppimisanalytiikan saralla.
Helsingfors universitets uppföljningsundersökning visar att lärarnas arbetshälsa har förbättrats för första gången på flera år. Enkätundersökningen som två gånger årligen riktas till medlemmarna i Undervisningssektorns Fackorganisation OAJ inleddes för fem år sedan, under coronavåren 2020. En tydlig vändning till det bättre inträffade i fjol.
Helsingin yliopiston seurantatutkimus osoittaa opettajien työhyvinvoinnin lähteneen usean vuoden jälkeen nousuun. Kahdesti vuodessa OAJ:n jäsenille tehtävä kyselytutkimus aloitettiin viisi vuotta sitten, koronakeväänä 2020. Selvä käänne parempaan tapahtui viime vuonna.
Kasvatus-lehti kutsuu kirjoittajia teemanumeroon 5/26, joka käsittelee perheitä ja vanhemmuutta kasvatuksen kentällä. Toimita abstraktisi 30.6.2025 mennessä!
"Tasokursseille ja perusopetuksen päättökokeille ei ole tutkimuksen näkökulmasta perusteita. Muutokset koulutukseen tulisi tehdä tutkitun tiedon pohjalta", kirjoittavat EDUCA-lippulaivatutkimuksen tutkijat. Tämän tekstin lopussa myös lähdekirjallisuutta, johon kirjoittajat viittaavat.
Koulutusalan kehittämissäätiön julkaisemassa tutkimuksessa nostetaan esiin sivistysjohtajien, peruskoulun rehtoreiden, opettajien sekä kuntapäättäjien näkemyksiä siitä, miten paikalliset olosuhteet vaikuttavat perusopetuksen järjestämiseen sekä tarkastellaan erilaisia käytössä olevia tai kuviteltavissa olevia koulutuksen järjestämisen tapoja kuntien muuttuvissa toimintaympäristöissä.
EDUCA-lippulaivahankkeessa työskentelee useita ulkomaalaisia tutkijatohtoreita. Tutustu kolmeen heistä: Cécile Bonneauun, Daniel Carvajaliin ja Maria Sauvaliin!
Koulutuksen tutkimuslaitos (KTL) on julkaissut tutkimuskatsauksen, jossa tarkastellaan peruskoululaisten osaamisen muutoksia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä sekä niiden pohjalta tehtyjä koulutuspoliittisia uudistuksia muissa Pohjoismaissa ja Virossa.
Pohjoismaiden suurin opetus- ja kasvatusalan tapahtuma Educa-messut järjestettiin Helsingin Messukeskuksessa 24.–25.1. EDUCA-lippulaiva oli mukana messuilla järjestämässä kahta lavaohjelmaa yhdessä EduRESCUE-hankkeen kanssa.
Jyväskylän yliopiston tutkijat ovat tarkastelleet kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun osallistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä siitä, erosiko viisivuotiaiden lasten esiopetus tavallisesta viisivuotiaiden varhaiskasvatuksesta.
FM Auli Lehtinen tutki aineenopettajaopiskelijoiden monialaista yhteisöllistä oppimista vuorovaikutusosaamisen sekä kriittisen ja yhteiskunnallisen ajattelun näkökulmista. Lisää tutkimusta tarvitaan opettajankoulutuksen käytänteistä suhteessa ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin ilmiöihin.
Suomen tietokirjailijat ry myönsi EDUCA-lippulaivakonsortion johtajalle, professori Marja-Kristiina Lerkkaselle opetusalan Educa-messuilla vuoden 2025 oppikirjailijapalkinnon tunnustuksena pitkästä ja ansiokkaasta työstä korkeatasoisen oppikirjallisuuden julkaisemisessa.
EDUCA Flagship mini-conference
The EDUCA flagship organises consortium meeting at the University of Turku. EDUCA network members (EDUCA Flagship researchers, EDUCA related post docs and doctoral researchers and representatives of the stakeholders) have been invited to the event.
"Crossing boundaries – becoming critical, dialogical, and collaborative teachers" tarkastustilaisuus järjestetään perjantaina 7.2.2025 kello 12 alkaen Jyväskylän yliopiston Vanhassa juhlasalissa (S212).
"Student teachers' leadership development in a Finnish class teacher education-integrated study group" tarkastetaan 30.11.2024 klo 12 Agoran Gamma-salissa.
"Building a school as a learning community: Exploring the development of a unified comprehensive school in Finland" tarkastetaan 29.11.2024 klo 12 Ruusupuistossa Juho-salissa.
Oppimistulokset laskevat, koulupoissaolot lisääntyvät ja teknologia muuntaa opetusta. Tule kuulemaan, miten Koulutuksen tulevaisuus EDUCA -lippulaiva pyrkii vastaamaan näihin haasteisiin.