Opetusneuvos Pia Kola-Torvinen Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan ensimmäiseksi työelämäprofessoriksi

Työelämäprofessorin päämääränä on lisätä tutkimusperustaista päätöksentekoa sekä vahvistaa kansallisiin haasteisiin vastaavaa kasvatustieteellistä tutkimusta ja yliopisto-opetusta.

Kuva: Niina Rodionoff (OPH)

Opetushallituksen opetusneuvos Pia Kola-Torvinen on nimitetty Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan oppimisen ja osallisuuden työelämäprofessoriksi 1.8.2025 alkaen. Työelämäprofessuuri on tiedekunnan ensimmäinen.

Kola-Torvinen kertoo olevansa erittäin iloinen ja otettu kutsusta työelämäprofessoriksi. Hän keskittyy tehtävässään oppimisen ja osallisuuden teemoihin kasvatus- ja koulutusalalla sekä työelämän ja tiedekunnan yhteistyön edistämiseen.

–  Pidän tärkeänä, että voin omalta osaltani edistää tutkimusperusteisuutta osana kansallista kasvatuksen ja koulutuksen kehittämistyötä ja päätöksentekoa. Olen innoissani tulevasta yhteistyöstä ja toivon, että voimme yhteistyön avulla rakentaa parempaa tulevaisuutta lapsille ja nuorille, hän sanoo.

Tehtävässään työelämäprofessori vahvistaa tiedekunnan henkilökunnan ja opiskelijoiden osaamista ja ymmärrystä kansallisista opetusta, kasvatusta ja opiskeluhuoltoa määrittelevistä asiakirjoista ja ajankohtaisista uudistuksista. Hän myös vahvistaa tutkimustiedon hyödyntämistä osana kansallista päätöksentekoa ja kehittämistyötä.

Tehtävä kytkeytyy kasvatustieteen, kasvatuspsykologian, erityispedagogiikan, koulutussosiologian, koulutuspolitiikan ja aikuiskasvatuksen teemoihin kohdentuen varhaiskasvatuksesta aina aikuiskoulutukseen saakka.

Kasvatustieteiden tiedekunnan dekaani Marjaana Veermansin mukaan tiedekunnassa odotetaan jo innolla ensimmäisen työelämäprofessorin kautta, sillä Kola-Torvisen asiantuntijuus kohdistuu hyvin ajankohtaisiin teemoihin.

– Uskon että pystymme yhdessä vaikuttamaan esimerkiksi lasten ja nuorten hyvinvoinnin kehittämisen suuntaviivoihin. Odotamme tulevalta työelämäprofessoriltamme monipuolista osallistumista tiedekuntamme toimintaan, niin tutkimus-, opetus- kuin vaikuttamisenkin alueilla, Veermans kertoo.

Oppimisen ja osallisuuden työelämäprofessuuri linkittyy moniin ajankohtaisiin lapsiin, nuoriin ja oppimiseen liittyviin haasteisiin, joita ovat muun muassa lasten ja nuorten heikentyneisiin oppimistulokset, lisääntynyt pahoinvointi ja mielenterveysongelmat sekä sisäisen turvallisuuden ongelmat.

Tiedekunnan verkostojen, vahvan työelämäyhteyden ja valtionhallinnon kansallisen yhteistyön kautta työelämäprofessuurilla on mahdollisuus tuottaa laajaa vaikuttavuutta ja vahvistaa oppimisen ja osallisuuden kysymysten huomioimista kansallisessa kasvatus- ja sosiaalialan sekä opettajankoulutuksen toimintaympäristössä lasten ja nuorten tulevaisuuden hyväksi.

Työelämäprofessuurin mahdollistaa Right to Belong -tutkimuskonsortio. Työelämäprofessori toimii tiiviissä yhteistyössä EDUCA – Koulutuksen tulevaisuus -lippulaivan ja Osallistujien Suomi -ohjelman kanssa.