Tutkimusraportti sekä politiikkasuositus etäopetuksen järjestämisestä osana tulevaisuuden perusopetusta

Koulutusalan kehittämissäätiön julkaisemassa tutkimuksessa nostetaan esiin sivistysjohtajien, peruskoulun rehtoreiden, opettajien sekä kuntapäättäjien näkemyksiä siitä, miten paikalliset olosuhteet vaikuttavat perusopetuksen järjestämiseen sekä tarkastellaan erilaisia käytössä olevia tai kuviteltavissa olevia koulutuksen järjestämisen tapoja kuntien muuttuvissa toimintaympäristöissä.

Lasten ja nuorten määrä supistuu ainakin vuoteen 2040 asti suurimmassa osassa Suomea, mikä aiheuttaa haasteita perusopetuksen järjestämiselle. Perusopetus on subjektiivinen oikeus, josta säädetään lailla ja jonka tulee toteutua yhdenvertaisesti. 

Kunnallisalan kehittämissäätiön (KAKS) julkaiseman tutkimusraportin erityisenä tutkimuksellisena mielenkiinnon kohteena on etäopetus osana tulevaisuuden peruskoulua.

Politiikkasuositus julkaistu

Paikallisten olosuhteiden eriytymisestä seuraa väistämättä tarve herättää julkista keskustelua mahdollisista tavoista, joilla perusopetusta jatkossa järjestetään. Lähi- ja etäopetusjärjestelyjä on kehitettävä kokonaisuutena ja paikalliset olosuhteet huomioon ottaen. Tutustu politiikkasuositukseen klikkaamalla alla olevaa kuvaa.