Lukutaidon interventiotutkimus

Tarveperusteisen rahoituksen vaikutus lukutaidon kehitykseen 2. luokalla

Syksyllä 2024 käynnistyvään lukutaidon interventiotutkimukseen osallistuu 34 Helsingin kaupungin koulua, jotka saavat tarveperusteista lisärahoitusta. Tarveperusteisen lisärahoituksen tarkoituksena on tasoittaa koulujen välisiä eroja Helsingin kaupungin sisällä.

Koulujen 2. luokista on valittu satunnaisesti tutkimukseen kokeiluluokat ja verrokkiluokat. Kokeiluluokat saavat neljälle äidinkielen tunnille viikossa toisen opettajan oman luokanopettajan lisäksi. Ylimääräinen opettaja on joko pätevä erityisopettaja tai suomi toisena kielenä (S2) -opettaja. Verrokkiluokissa äidinkielen opetus järjestetään tavalliseen tapaan.

Tutkimuksessa oppilaat osallistuvat taitojen arviointiin 2. luokan syys- ja kevätlukukaudella sekä 3. luokan syyslukukaudella. Arviointi sisältää tehtäviä lukemisesta, kirjoittamisesta ja matematiikasta. Oppilaat tekevät arvioinnin verkossa ja se kestää kaksi oppituntia. Lisäksi oma luokanopettaja arvioi oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä työskentelytaitoja.

Tutkimus selvittää, miten luokassa olevien opettajien määrä vaikuttaa lukutaidon kehitykseen, matematiikan perustaitoihin, tunne- ja vuorovaikutustaitoihin sekä työskentelytaitoihin. Lisäksi tarkastellaan vaikutuksia opettajien yhteisopettajuutta koskevien pedagogisten käytänteiden ja toimintakulttuurin mahdollisiin muutoksiin.

Lisätietoja tutkimuksesta: tp.tutkimus@hel.fi.