Opettajien työhyvinvointitutkimus
Tutkimuksen tarkoitus
Tutkimuksessa seurataan opettajien työhyvinvoinnin kehitystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä kattavalla kyselylomakkeella. Huomiota kiinnitetään myös demografisiin tekijöihin, kuten alueellisiin ja kouluasteiden välisiin eroihin. Puolivuosittain kerättävä aineisto mahdollistaa sekä yleisten trendien (poikkileikkausaineisto) että yksittäisiin opettajiin (pitkittäistutkimus) liittyvän muutoksen tutkimisen.
Tutkimuksen aineisto
Seurantatutkimus aloitettiin keväällä 2020, josta alkaen aineistoa on kerätty puolivuosittain. Pitkittäisaineiston kerääminen aloitettiin keväällä 2024. Kyselyaineisto on kerätty tiiviissä yhteistyössä Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n kanssa, joiden jäsenten vastauksista aineisto koostuu.
Eri ajankohtina kyselyyn on vastannut seuraava määrä osallistujia:
- Kevät 2020: 1182 osallistujaa
- Syksy 2020: 1502 osallistujaa
- Kevät 2021: 1336 osallistujaa
- Syksy 2021: 1046 osallistujaa
- Kevät 2022: 476 osallistujaa
- Syksy 2022: 687 osallistujaa
- Kevät 2023: 1628 osallistujaa
- Syksy 2023: 1396 osallistujaa
- Kevät 2024: 1488 osallistujaa
- Syksy 2024: 1821 osallistujaa
Opettajien työhyvinvointiitutkimuksen DOI-tunniste (digitaalinen objektitunniste)
Tutkimuksen rahoitus
Hanketta ovat rahoittaneet Strategisen tutkimuksen neuvosto (2021-2024) ja Suomen Akatemia (2024-).
Tutkimusta johtaa Akatemiaprofessori Katariina Salmela-Aro . Tutkimukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä yliopistonlehtori Lauri Hietajärveen ja tutkijatohtori Olli-Pekka Heinimäkeen.
Julkaisuja
Heinimäki, O.-P., Upadyaya, K., Salmela-Aro, K. & Hiroyuki, T. (2024). Satisfied or frustrated? A latent profile analysis of teachers’ basic psychological needs fulfilment. Paperiesitys International Conference on Motivation & Emotion 2024 (ICM) -konferenssissa, 29.8.2024 Bern, Sveitsi.
Upadyaya, K., Heinimäki, O-P., Pöysä, S., Hietajärvi, L., & Salmela-Aro, K. (painossa). Opettajien työhyvinvointi ja siitä huolehtiminen. Teoksessa M-K. Lerkkanen, K. Salmela-Aro, & M. Vauras (toim.), Koulun resilienssi (s. 190-215). Santalahti.