Opettajien työhyvinvointitutkimus

Opettajien työhyvinvointitutkimus on puolivuosittain toteutettava seurantatutkimus, joka kohdistuu opettajiin ympäri Suomea kaikilla koulutusasteilla.

Tutkimuksen tarkoitus

Tutkimuksessa seurataan opettajien työhyvinvoinnin kehitystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä kattavalla kyselylomakkeella. Huomiota kiinnitetään myös demografisiin tekijöihin, kuten alueellisiin ja kouluasteiden välisiin eroihin. Puolivuosittain kerättävä aineisto mahdollistaa sekä yleisten trendien (poikkileikkausaineisto) että yksittäisiin opettajiin (pitkittäistutkimus) liittyvän muutoksen tutkimisen.

Tutkimuksen aineisto

Seurantatutkimus aloitettiin keväällä 2020, josta alkaen aineistoa on kerätty puolivuosittain. Pitkittäisaineiston kerääminen aloitettiin keväällä 2024. Kyselyaineisto on kerätty tiiviissä yhteistyössä Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n kanssa, joiden jäsenten vastauksista aineisto koostuu.

Eri ajankohtina kyselyyn on vastannut seuraava määrä osallistujia:

  • Kevät 2020: 1182 osallistujaa
  • Syksy 2020: 1502 osallistujaa
  • Kevät 2021: 1336 osallistujaa
  • Syksy 2021: 1046 osallistujaa
  • Kevät 2022: 476 osallistujaa
  • Syksy 2022: 687 osallistujaa
  • Kevät 2023: 1628 osallistujaa
  • Syksy 2023: 1396 osallistujaa
  • Kevät 2024: 1488 osallistujaa
  • Syksy 2024: 1821 osallistujaa

Opettajien työhyvinvointiitutkimuksen DOI-tunniste (digitaalinen objektitunniste)

Tutkimuksen rahoitus

Hanketta ovat rahoittaneet Strategisen tutkimuksen neuvosto (2021-2024) ja Suomen Akatemia (2024-).

Tutkimusta johtaa Akatemiaprofessori Katariina Salmela-Aro . Tutkimukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä yliopistonlehtori Lauri Hietajärveen ja tutkijatohtori Olli-Pekka Heinimäkeen.

Julkaisuja

Heinimäki, O.-P., Melkko, S., Vinni-Laakso, J. & Hietajärvi, L. (2024). Opettajien työhyvin­vointikysely valottaa opettajien työhyvinvoinnin kehitystä. Blogi, OAJ, 9.2.2024.

Heinimäki, O.-P., Upadyaya, K., Salmela-Aro, K. & Hiroyuki, T. (2024). Satisfied or frustrated? A latent profile analysis of teachers’ basic psychological needs fulfilment. Paperiesitys International Conference on Motivation & Emotion 2024 (ICM) -konfe­renssissa, 29.8.2024 Bern, Sveitsi.

Salmela-Aro, K., Upadyaya, K. & Hietajärvi, L. (2021). Rehtorien ja opettajien hyvinvoin­ti koronapandemian aikana. Työn Tuuli, 1, 14–19.

Salmela-Aro, K., Upadyaya, K., Ronkainen, I. & Hietajärvi, L. (2022). Opettajien työn imu ja työuupumus koronapandemian aikana. Kasvatus, 53(5), 498–512.

Salmela-Aro, K. & Lavonen, J. (2024). The switch to distance teaching and learning in Finland during the COVID-19 pandemic (2020–2022) went technically well but was emotionally challenging. Teoksessa F. Reimers (toim.), Schools and society during the COVID-19 pandemic: How education systems changed and the road ahead (s. 63–85). Springer.

Salmela-Aro, K., Upadyaya, K. & Hietajärvi, L. (2020). Suomalaisten rehtoreiden ja opet­tajien työhyvinvointiprofiilit koronakeväänä. Psykologia, 55(6), 426–449.

Upadyaya, K., Heinimäki, O-P., Pöysä, S., Hietajärvi, L., & Salmela-Aro, K. (painossa). Opettajien työhyvinvointi ja siitä huolehtiminen. Teoksessa M-K. Lerkkanen, K. Salmela-Aro, & M. Vauras (toim.), Koulun resilienssi (s. 190-215). Santalahti.