Lukutaitovalmiuksien ja lukukiinnostuksen interventiotutkimus (LuKiVa)
Talvella 2025–2026 käynnistyvään lukutaitovalmiuksien ja lukukiinnostuksen LuKiVa-interventiotutkimukseen osallistuu Helsingin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toimipaikkoja, jotka saavat tarveperustaista lisärahoitusta. Tarveperustaisen lisärahoituksen tarkoituksena on tasoittaa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toimipaikkojen välisiä eroja Helsingin kaupungin sisällä.
Interventiotutkimukseen on satunnaisesti valittu varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toimipaikkoja, jotka jakautuvat kokeilutoimipaikkoihin ja verrokkitoimipaikkoihin. Kokeilutoimipaikoissa 5–6-vuotiaat lapset osallistuvat kahdesti viikossa dialogisen menetelmän lukutuokioihin. Lukutuokiot tarjoavat lapsille tilaa kysyä, ihmetellä ja jakaa omia ajatuksiaan, samalla vahvistaen heidän lukutaitovalmiuksiaan. Muina päivinä ryhmissä järjestetään lapsille vapaamuotoinen lukuhetki. Verrokkitoimipaikoissa lasten lukutaitojen valmiuksia tuetaan tavalliseen tapaan.
Tutkimuksessa 5–6-vuotiaat lapset osallistuvat lukuvalmiustaitojen arviointiin vuoden 2026 tammikuussa ja toukokuussa. Arviointi sisältää lukutaitovalmiuksien tehtäviä. Lapset tekevät arvioinnin opettajan kanssa varhaiskasvatuksen tai esiopetuksen toimipaikassa ja tehtävien tekeminen kestää noin 20 minuuttia. Lisäksi opettaja arvioi lasten lukutaitovalmiuksia ja lukukiinnostusta.
Tutkimus selvittää, miten dialogisen lukemisen menetelmän käyttö ja lukemisen määrän lisääminen edistävät lasten lukutaitovalmiuksien kehittymistä. Tarkastelussa on myös lapsiryhmien lukemiseen liittyvä toimintakulttuuri ja käytännöt.
